نگاهی به ماجرای عکس یادگاری مدیری و قاسم‌خانی‌ها مردم نگران نان شب‌شان نباشند!

مژده ای دل که مسیحا نفسان آمده اند
علی نامجو‪-‬ قرار و مدار گذاشته بودند تا «ببخشید شما» بشود آغاز مسیر همراهی‌شان اما نشد! گویا مهراب جنس کمدی جدی کار را دوست نمی داشت و به قول خودش کنار کشید. چند سال گذشت تا اولین همکاری‌شان با «پاورچین» کلید بخورد. بعد هم رفتند سراغ «شب‌های برره»، «باغ مظفر» و «مرد هزارچهره».
مهراب قاسم خانی بعدها درباره قطع همکاری خودش و «پیمان» با مهران مدیری از علاقه اش برای کوچ به سینما و پافشاری برادران چگینی و مهران مدیری برای ماندن در تلویزیون و بی علاقگی‌شان به سینما گفت: «بچه ها دوست داشتند در تلویزیون بمانند و بعد در شبکه خانگی. من علاقمند بودم که چیزهای دیگری را هم امتحان کنم و سینما را بیشتر دوست داشتم.»
از مهراب به عنوان ایده پرداز اولیه «دورهمی» یاد می شود و او درباره تغییر و تحولاتی که در برنامه پیش آمده بود، می گفت: من با تقلید تمام برنامه هندی در شبکه نسیم موافق نبودم بنابراین آیتم هایی را طراحی کردم که در آن مجری با بازیگران همبازی شود اما آقای مدیری دوست نداشت مجری بازیگر باشد و نپذیرفت. مدیران هم نام اغلب میهمانانی را که مردم دوستشان داشتند یا بخش های جذاب و جالب گفت‌وگوها را حذف می کردند که من واقعا دوست نداشتم و مخالف بودم. بعد از چند هفته متوجه شدم اجازه ورود به لوکیشن دورهمی را ندارم.


آخرین بار انگار مدیران صدا و سیما از یاد برده باشند اصل ممنوع الکاری گاه و بی گاه دو برادر را، پیشنهاد کارگردانی برنامه ای را به مهراب دادند اما نه تنها نام او تا پایان هفته اول پخش برنامه در تیتراژ نوشته نشد، بلکه برنامه هم دوباره رفت زیر سایه کارگردان سریال‌های طنز پربیننده سیما و شد دورهمی مهران مدیری.
البته پیمان رفت به سینما تا سن پترزبورگ، ورود آقایان ممنوع و طبقه هساث را بنویسد و در خوب، بد، جلف هم نویسنده باشد هم کارگردان. او هم درباره دلایل قطع همکاری با مدیری گفته بود: مشکلی بین من و مهران مدیری وجود ندارد. البته مشکلاتی در گذشته وجود داشته که آن هم به اختلاف سلیقه در کار برمی گشت که امروز دیگر برطرف شده است. به هر حال اختلاف سلیقه همیشه بین ما وجود داشته اما واقعا موضوع حادی هیچ وقت بین ما به وجود نیامده است. از طرفی من با مهران به جاهای خوبی رسیدیم. خیلی از رکوردهای تلویزیون را جابجا کرده بودیم و می ترسیدم شروع به تکرار خودمان کنیم. با وجود اینکه با مهران، دوران خیلی خوب و موفقی داشتم که ممکن است باز هم تکرار شود اما دوست داشتم فضای جدیدی را تجربه کنم و با کارگردان های متفاوت کار کنم. فکر می کنم در نهایت این جدایی به نفع هر دوی ما تمام شد.»
دو برادر قاسم خانی در گفت و گوهایی که طی سال های اخیر انجام دادند مهم ترین دلیل تغییر مسیرشان را نبود حرف مشترک میان خودشان و مهران مدیری دانستند و پس از جدا شدن مسیر افکار و اندیشه ها، جملاتی را به میان آوردند.
مهران مدیری در گفت و گو با کیوان کثیریان پیش از اکران فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» هوس کرد به چالش هایی که آن روزها داغ شده بود پاسخ بدهد تا شاید بتواند با ایجاد حواشی از طریق جواب دادن به سوالات به ظاهر جنجالی بر فروش فیلمش اثر مثبت بگذارد: «در چند وقت اخیر به بهانه‌های مختلف مهراب و پیمان در مورد قطع همکاری ما صحبت کرده‌اند. لازم است در اینجا این نکته را بگویم که مهراب و پیمان در مورد کارهایی که نویسندگی آن‌ها را برعهده داشتند نقش شان بسیار بسیار مهم بود و شاید در آن کارها من به عنوان کارگردان ۳۰ درصد نقش داشتم. همین وضعیت در مورد کارهایی که امیرمهدی ژوله و خشایار الوند نوشتند نیز وجود دارد... بین ما دلخوری وجود نداشت. اینکه پیمان هم گفته شماره من را ندارد احتمالا شوخی کرده است چون تا همین یکی، دو کار اخیر زمانی که در بعضی بخش‌های فیلمنامه سوالی داشتیم با پیمان تماس می‌گرفتیم و صحبت می کردیم.»
در پاسخ به تکذیب مهران مدیری در آن ماجرا که پیمان شماره مدیری را ندارد، قاسم خانی گفته بود: شماره مهران را واقعا ندارم. بی تعارف ما دوستان صمیمی با هم نیستیم و ارتباطی با هم نداریم. چون ما با هم دوستان نزدیکی نیستیم... فکر نمی کنم در آینده نزدیک هم قرار باشد چنین اتفاقی (همکاری دوباره با مدیری) بیفتد.
حالا بعد از گذشت این همه سال و پس از عبور از چالش ها و پاسخ به پرسش های گوناگون به جوابیه‌های پر تعداد، چه اتفاقی برای این تیم از هم‌پاشیده خواهد افتاد؟ از یک طرف هر سه از سرنوشت محتوم همکاری با عنوان جدایی یاد کرده اند و به همکاری با هم در بسیاری موارد ابراز بی علاقگی نشان داده اند. از سوی دیگر می گویند روزگاری با هم نزدیک بوده اند اما امروز دوستان صمیمی هم به حساب نمی آیند و حالا دست در دست هم به یاد ایام جوانی درحالی که وانمود می کنند همه بی مهری‌هایی را که در حق یکدیگر کرده اند از یاد برده اند، با هم عکس یادگاری می گیرند. جالب تر آنکه امیرمهدی‌ژوله از حضور مهران مدیری، پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم خانی، و سیامک انصاری در کنار خودش عکسی در اینستاگرام می گذارد و زیرنوشت می کند: خبر آمد خبری در راه است؟ مهراب قاسم‌خانی هم رونالدینیووار در اینستاگرامش پست می گذارد و در آن، این طرف را نگاه می کند و به آن سو می نگرد با این عنوان: امروز همین جوری ... بدون شرح! اینستاگرام دورهمی هم با انتشار همین عکس گروهی از اخبارهای جدیدی خبر می دهد. این روزها در منطقه اوضاع آرام نیست. برجام به نقطه حساس و شاید خطرناکی رسیده و تورم واقعا غیرقابل مصاحبه است. در این اوضاع آیا واقعا این عکس یادگاری نان شب‌مان را تامین می کند یا آرامش‌مان را؟ گاهی چقدر خودمان را در ابعادی کارتونی و تخیلی، بزرگ می کنیم.